Aby uzyskać certyfikat FSC, każda firma musi mieć zapewniony dostęp do certyfikowanego surowca, czyli musi mieć certyfikowanych dostawców. Jeżeli dotychczasowi dostawcy nie posiadają certyfikatu FSC, firma ubiegająca się o certyfikat FSC ma dwa wyjścia. Pierwsze z nich to poszukanie nowych certyfikowanych dostawców, drugie to zachęcić obecnych dostawców do certyfikacji FSC. Jeżeli firma zdecyduje się na pierwsze rozwiązanie, nowych dostawców, którzy posiadają certyfikat FSC można wyszukać w międzynarodowej bazie danych FSC. Baza ta dostępna jest pod linkiem https://info.fsc.org/certificate.php i skupia wszystkich posiadaczy certyfikatów FSC na całym świecie.
Jak obsługiwać bazę danych dowiesz się tutaj.
Następnie, firma musi opisać procedury postępowania z certyfikowanymi surowcami, zgodnie z wymogami standardu FSC (FSC-STD-40-004 v3-0). Celem pisemnych procedur jest niedopuszczenie do zmieszania się certyfikowanych surowców z niecertyfikowanymi podczas przyjęcia, magazynowania, produkcji lub sprzedaży wyrobu z certyfikatem FSC.
Pracownicy powinni postępować zgodnie z wdrożonymi procedurami FSC w firmie. W związku z tym konieczne jest przeprowadzenie szkolenia dla personelu kluczowego. Nie trzeba szkolić całego personelu. Wystarczy, że przeszkoleni zostaną pracownicy nadzorujący każdą z nowych procedur działania. Celem szkolenia jest zaznajomienie pracowników firmy odnośnie ustanowionych wymogów dla certyfikowanej produkcji. W czasie szkolenia pracownicy powinni dowiedzieć się, jak obchodzić się z certyfikowanymi surowcami w całym procesie produkcyjnym. Proces ten rozpoczyna się od momentu zamówienia certyfikowanego surowca, przez jego przyjęcie, magazynowanie, realizację certyfikowanej produkcji aż po sprzedaż wyrobu.
Po szkoleniu personelu, firma jest gotowa do głównego etapu certyfikacji jakim jest przejście audytu certyfikującego, który przeprowadzany jest przez akredytowaną jednostkę certyfikującą. W czasie audytu sprawdzana jest poprawność ustanowionych procedur , którą dokonuje się pod kątem zgodności ze standardem FSC-STD-40-004 v3-0. Podczas audytów audytor weryfikuje także wiedzę pracowników odnośnie ustanowionych procedur.
Po audycie, certyfikat wydawany jest na 5 lat, jednak co roku wymagane jest przejście audytów kontrolnych, w czasie których firma rozlicza się z bilansu rocznego i wykazuje jaką ilość surowców FSC zakupiono, a ile sprzedano wyrobów z certyfikatem FSC. W wyniku audytu certyfikującego, firma otrzymuje indywidualny numer certyfikatu FSC, którym należy posługiwać się na fakturach sprzedażowych w celu potwierdzenia sprzedaży wyrobu z certyfikatem FSC.
Akademia Petersona może pomóc w kompleksowym przygotowaniu wdrożenia FSC w firmie bez obciążania pracowników. Proponujemy gotowe rozwiązania w postaci dokumentowanych procedur działania FSC oraz szkolenia dla personelu, by zapewnić pozytywny przebieg audytu FSC.
Napisz: biuro@onepeterson.pl Zadzwoń: 722 005 933
Skontaktuj się z nami i otrzymaj niezobowiązującą wycenę naszych usług.